Osmanlı Mirası Hicaz Demiryolu Yeniden Canlanıyor
Bakan Uraloğlu, NTV yayınına yaptığı açıklamada, “Hicaz Demiryolu, o dönemde Osmanlı’nın şartlarına göre yapılmış ve Şam’dan Hicaz’a kadar uzanan bir hat. Türkiye-Şam arasındaki kısmın standardı farklı olduğu için öncelikle Şam’dan Ürdün’e kadar olan bölümünü Suriye ile birlikte ayağa kaldırmak istiyoruz. Çalışmalar muhtemelen önümüzdeki yıl başlar” ifadelerini kullandı.
Tarihî Önemi Büyük
Osmanlı döneminde inşa edilen Hicaz Demiryolu, hem dini hem de ekonomik açıdan büyük önem taşıyordu. Sultan II. Abdülhamid’in önderliğinde hayata geçirilen proje, Müslümanların Hacca ulaşımını kolaylaştırmanın yanı sıra asker ve ticaret taşımacılığına da katkı sağlıyordu. Hattın inşası sırasında 2 bin 666 kâgir köprü ve menfez, 7 demir köprü, 9 tünel, 96 istasyon, 7 gölet ve 3 atölye inşa edilmişti.
Gelecek Planları
Bakan Uraloğlu, orta ve uzun vadede üç ülkenin demiryolu alanında teknik tecrübe ve eğitim paylaşımını da planladığını belirtti. Üç ülke, birlikte Hicaz Demiryolu’nun eksik üstyapısını tamamlayacak ve lokomotiflerin bakım-onarım süreçlerini iyileştirecek.
Sultan Abdülhamid’in İnce Düşüncesi
Sultan II. Abdülhamid, hattın Medine’ye yakın kısımlarında müthiş bir titizlik göstermişti. Hazreti Peygamber’in ruhaniyetine saygı göstermek amacıyla rayların altına özel keçe döşetmişti.
Tarihi Hicaz Demiryolu’nun yeniden faaliyete geçirilmesi, hem Osmanlı mirasına sahip çıkmak hem de bölge ülkeleri arasında ekonomik ve kültürel bağları güçlendirmek açısından büyük önem taşıyor.